Publicerad:
Stort engagemang under samtals- och informationsmöte om Rödkulleprojektet
Under 4–5 maj arrangerade Åre kommun två samtals- och informationsmöten om Rödkulleprojektet. Frågan har engagerat många medborgare under lång tid och syftet med mötena var både att informera om den fortsatta processen och att skapa utrymme för dialog, frågor och olika perspektiv.
Mötena hölls både digitalt och på plats på Holiday Club och totalt deltog omkring 70 medborgare. Även förtroendevalda politiker deltog för att presentera partiernas ställningstaganden inför planprogrammet som beslutades.
Bakgrunden till mötena är att både medborgare och föreningar under en längre tid efterfrågat möjlighet att möta tjänstepersoner och politiker för att få information om vad som händer i projektet och hur processen ser ut framåt.
Under den första delen av mötena presenterade kommunen information om Åres långsiktiga vision och befolkningsmål, planprogrammet för Rödkulleområdet och hur samhällsplaneringsprocessen fungerar. Deltagarna fick också information om när och hur det finns möjlighet att påverka i kommande delar av processen.
Den andra delen av mötena fokuserade på dialog och samtal. Deltagarna gavs möjlighet att ställa frågor och samtala direkt med både tjänstepersoner och politiker. Många synpunkter handlade om oro för miljökonsekvenser, vem som ska bekosta infrastruktur samt behovet av tydligare dialog och återkoppling från kommunen.
Ett budskap som återkom under samtalen var att många upplever det som svårt att förstå vad olika beslut innebär i praktiken och vilka delar av processen som fortfarande är möjliga att påverka. Kommunen jobbar aktivt med att kommunikation ska vara enkel och begriplig och kommer att fortsätta det arbetet med att anpassa information utifrån olika medborgares behov.
– Det finns ett stort engagemang och oro i den här frågan och det är viktigt att vi fortsätter skapa forum där människor kan ställa frågor och framföra sina perspektiv. Vi tar med oss synpunkterna från mötena i det fortsatta arbetet och ser också att vi behöver bli tydligare i vår återkoppling och kommunikation framåt när det gäller dialog och delaktighet vid exempelvis samrådsprocessen där medborgare har möjlighet att påverka, säger Fredrik Olausson, demokratisamordnare på Åre kommun.
Under våren kommer Åre kommun att sammanfatta de synpunkter som dokumenterats under mötena. Kommunen kommer också att återkoppla på frågor och fortsätta utveckla kommunikationen kring projektet, med målet att skapa större tydlighet kring processen och vid vilka tillfällen och hur man som medborgare kan vara delaktig.
Åre kommun tackar alla medborgare som deltog i mötena och bidrog med frågor, perspektiv och synpunkter i en fråga som engagerar många.
Kontakta Åre kommun
Åre kommuns kontaktcenter
Vi hjälper dig med frågor om vår service och verksamhet, kontakta oss på telefon eller e-post.
Telefon: 0647-161 00
E-post: kontaktcenter@are.se
Öppettider: Vardagar kl. 08.00-16.00. Lunchstängt kl. 12.00-13.00.